Historien bakom ebbe

 

Den nyblivna farmodern, tillika 40-talist av de generösare slaget, slog ihop händerna och sa med tårar i ögonen…

- Åhh så kul – nu får jag köpa bebiskläder.

Där någonstans slog tanken honom för första gången. Han skulle starta ett företag med fokus på barnkläder. Förutom de köpstarka 40-talisterna som bara längtade efter att få skämma bort sina barnbarn så hade hans första son just fötts. Han var med andra ord själv mitt i målgruppen.

 

 

 

Han är Mikael Thor, en idag 47-årig trebarnsfar med rötterna i den småländska myllan men numera med bopelarna i skånska Bunkeflostrand utanför Malmö. Han driver sedan 17 årtillbaka agent- och distributionsföretaget OneTwoTen, inom barnklädesbranschen, med sju anställda. I portföljen finns både danska och holländska varumärken men främsta fokus ligger på det egna varumärket ebbe.

Med rötterna i denim och den avskalade skandinaviska enkelheten är ebbe idag ett växande barnklädesvarumärke på främst den Skandinaviska och tyska marknaden.

- För ett par säsonger sedan började vi leverera de första kollektionerna till prestigevaruhuset Beams i Tokyo. Det är en spännande resa att få introducera svensk design på andra sidan jordklotet, säger Mikael Thor.

 

 

Årets barnklädesleverantör

För ett par år sedan vann ebbe utmärkelsen ”Årets barnklädesmärke” på den årliga Modegalan i Stockholm som arrangeras av modebranschtidningen Habit.

Juryns motivering för ”Årets barnklädesleverantör ”:
"En genuin branscherfarenhet och säker vision om äkthet, hållbarhet och långsiktig utveckling ledde vidare till ett eget varumärke präglat av en smart samtida twist med ett klassiskt skandinaviskt designstuk. Kärlek, professionalism och driv utmärker detta varumärke som på kort tid tagit den medvetna familjen med storm".

- När konferenciern läste upp motiveringen för vinnaren av ”Årets barnklädesmärke” drog jag en djup suck av lättnad. Vilken lycka att få ett sådan erkännande i sin egen bransch, på en så hårt konkurrensutsatt marknad, säger Mikael och ler vid minnet.

 

Hårt arbete i en konkurrensutsatt bransch

Trots de senaste årens hårda arbete och oftast pressade likviditet så ångrar han inget.
- De första åren hade jag inte råd att anställa någon utan fick göra allt själv. Jag kuskade runt med bilen för att besöka kunder, tog emot i de enklaste av showroom (ofta hyrda hotellrum i någon passande ort), packade varor, tog emot reklamationer, gjorde budget och marknadsplaner, höll kontakt med media och letade alltid efter senaste nytt.
Han är idag glad över att han fick de där åren där han lärde sig detaljerna i företaget. Det är enklare att greppa det stora när du kan det lilla, säger han.

 

Kläder – den röda tråden

Men helt ny i klädbranschen var han inte vid uppstarten av OneTwoTen. Under tonårstiden jobbade han extra i klädesbutiker i Jönköping. Efter ekonomstudier i Uppsala blev han anställd som inköpsekonom på H&M och efter några år där gick han vidare till jobb inom IT-branschen. Men så blev det som det blev – IT-bubblan sprack och det blev inkörsporten till det som hjärtat klappade lite extra för – entreprenörskapet.

 

Entreprenörskapet gick i arv

Och det egna företagandet sitter i generna. Farfar var västgöten som startade möbelföretaget som idag lever vidare under namnet Ire Möbel. Mikaels far vandrade vidare i liknande spår men med fokus på fritidsmöbler och var den som lanserade den odlade teaken i Sverige. Mormor var modist med eget skrädderi och morfar tusenkonstnär med både konditori och fiskeriverksamhet på sitt samvete.


ebbe erövrar världen

Idag ägnar sig Mikael huvudsakligen åt strategisk affärsutveckling för varumärket ebbe. Han är omgiven av ett gäng med kompetens inom allt från design, ekonomi, PR/marknadsföring, försäljning, logistik/lager och administration vilket gör att han själv kan rita upp de stora linjerna och ägna sig åt att blicka framåt och uppåt.

- Jag är glad att jag tidigt förstod att vägen till framgång är att omge mig med personer som är duktigare än jag inom företagets olika discipliner, säger han. Flitens lampa släckas sällan förrän framåt småtimmarna i Mikaels skandinaviskt designade skånelänga på pittoreska Fiskaregränd utanför Malmö. Triss i söner har det blivit och mellansonen heter just det - Ebbe.

De delar alla tre pappas stora intresse för basket. Hur det blir med klädintresset återstår att se – under årens lopp har de snällt fått ställa upp som modeller i kataloger och prova av kläder inför produktion. Nu är det den bara yngste sonen Sigge, 11 år, som fortfarande passar i kläderna från ebbe (se bild nedan från fotografering i Dockan, Malmö, hösten 2017).

Och framtiden då?                                                                                                             

- Att erövra världen med ebbe förstås och låta fler ta del av det svenska modearvet med sin enkla och stilfulla design, säger Mikael Thor, med glimten i ögat.

 

 

Taggar: ebbe , historia , Mikael Thor