FAQ ebbe

 Vanliga frågor:

Har du några frågor om oss på ebbekids och hur det fungerar att handla hos oss? 
Då har du kommit rätt. Här kan du hitta svar på dina frågor som kan dyka upp när du handlar barn- och
babykläder hos oss på ebbe gällande din beställning, retur och återköp och allt däremellan.
Skulle du mot förmodan inte hitta svaret du letar efter så hör gärna av er till vår kundservice
på info@ebbekids.se så försöker vi hjälpa er på bästa möjliga sätt. Vår målsättning är att
svara er inom 24h (helgfria vardagar).


Kan jag spåra mitt paket?
- Ja, du kan spåra ditt paket. När du gör en beställning hos oss får du ett bekräftelsemejl så
fort ordern är packad och klar att lämna vårt lager i Malmö. Väger order mindre än två kilo
skickar vi den oftast som ett varubrev med PostNord och då får du en länk i
bekräftelsemailet där du kan spåra försändelsen. Är ordern stor eller väger över två kilo
skickar vi ej med Postnord utan med DHL. Då får du ett tracking nummer via SMS så fort
ordern är hämtad och inscannad i DHL:s system.

Hur ser jag storleken på barnkläderna i kassan?
- När varorna är i din kundkorg och du är på väg till utcheckning är det bra att slänga ett
extra öga på dina varor så att du har beställt rätt storlek. Genom att titta på artikelnumret
under varans namn ser du de sista siffrorna som anger storleken.
Tex om du beställer ett plagg i storlek 116 kan det se ut såhär:
Artnr: 1017420514116
Skulle du beställa i en mindre storlek som exempelvis strl 80 ser de ut såhär:
Art: 1017980602080
Med andra ord är det de sista siffrorna i artikelnumret som visar den storleken du har valt.
strlikassa
Se exempelbild ovan. 

     Jag vill returnera en vara, hur gör jag?
      - Du har full retur och bytesrätt i 14 dagar från den dag du mottagit dina varor. Skicka tillbaka den oanvända varan i originalförpackningen
      tillsammans med packsedeln som ligger i försändelsen. Returfrakten står du själv för. Vill du byta till annan storlek etc betalar vi fraktkostnaden för den vara vi skickar åter till dig.
      Så fort vi fått en vara i retur från dig så skickar vi ny önskad vara (tex annan storlek) alternativt så krediterar vi dig dina pengar beroende på vad du önskar.
      Returnerar du en vara/varor så bifoga gärna retursedeln som du hittar här. Har du inte
      möjlighet att skriva ut retursedeln kan du bara bifoga en lapp med motsvarande information.

      Returer skickas till:
      OneTwoTen AB
      www.ebbekids.se
      Box 210 11
      200 21 MALMÖ

     Hur mycket kostar en retur?
      - Vi har ingen kostnadsfri retur utan returfrakten står kunden själv för. Kostnaden för
      returfrakten varierar beroende på storlek och vikt på försändelsen. Vår returrätt är 14 dagar
      efter att du gjort din beställning hos oss.

     Har jag öppet köp på reavaror?

      - Ja. Du har även öppet köp på nedsatta varor i 14 dagar.

     Jag har inte fått en orderbekräftelse på mitt köp..
      - Du ska få en orderbekräftelse på ditt köp direkt efter köptillfället. Om du inte får det kan det
      bero på att du skrivit fel mejladress eller att orderbekräftelsen kanske hamnat i din
      skräpkorg. Om inget av detta är anledningar till att du inte fått din orderbekräftelse så
      kontakta oss så hjälper vi dig. Skicka gärna ett mejl till info@ebbekids.se så hjälper vi er så fort vi kan.


     Måste jag skicka tillbaka min vara i samma förpackning/plastpåse jag fick den i?
      - Ja, varan ska returneras i originalförpackning med alla etiketter intakta.

     Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?
      - Ibland händer det att en vara är defekt. Vi gör vårt yttersta för att de varor du beställt från
      oss är felfria. Skulle du ändå få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundtjänst
      så fort som möjligt, dock senast inom 30 dagar. Vi står självklart för frakten vid felleveranser samt reklamationer.

     Vid reklamation av ebbes barnkläder och barnaccessoarer:
     - Bifoga alltid ordernummer vid en reklamation
     - Beskriv felet på produkten
     - Bifoga alltid bild på den defekta varan/varorna så vi ser vad problemet är
     - Vi hanterar därefter ditt ärende så snart vi kan och återkommer till dig så fort vi kan.

      Vårt mål är att svara på reklamationsärenden så snabbt som möjligt, däremot kan de ta upp
      till några dagar att hantera ett ärende och ber er att ha förståelse för detta.
      Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Läs mer
      om Konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida.

     Kan jag beställa en vara hos er i mitt namn och skicka den till någon annan?
     - Ja det kan du göra, och det gör du vid check out.

    Jag har en speciell önskan som jag vill ni ska ta hänsyn till vid min beställning, hur gör jag då?
     - Om du har en speciell önskan som du vill att vi ska ta extra hänsyn till tex att du vill att paketet du beställer skall vara inslaget eller
     liknande så finns det en liten ruta som lyder “extra meddelande till butiken” vid checkouten där kan ni skriva in när ni beställer.

    Hur gör jag ett byte av en vara?
     - Vill du byta en vara till en annan storlek etc betalar vi fraktkostnaden för den vara vi skickar
     åter till dig. Så fort vi fått en vara i retur från dig så skickar vi ny önskad vara (tex annan
     storlek) alternativt så krediterar vi dig dina pengar beroende på vad du önskar. Detta gör du
     enklast genom att bifoga retursedeln där du beskriver vad du vill byta till (annan storlek,
     annan färg etc). Retursedeln hittar du här.

    Har min beställning gått igenom?
     - Så fort du har beställt hos oss kommer du få en orderbekräftelse på det du beställt samt ett
     försändelsenummer. Detta mejl bör komma direkt efter ditt köp. Får du ingen
     orderbekräftelse – titta i din skräppost och kontrollera så att du skrivit korrekt mejladress.
     Kontakt annars vår kundservice på info@ebbekids.se så hjälper vi er.

   Jag har inte fått min återbetalning ännu, vad gör jag?
     - Så fort vi fått en vara i retur från dig så krediterar vi dig dina pengar under förutsättning att
      varan är oanvänd och i ursprungligt skick. Har du inte fått dina pengar återbetalda – kontakta
      oss så undersöker vi status på ärendet.

   Hur ska jag tvätta barnkläder från ebbe?
     - För varje enskilt plagg har vi instruktioner om tvättråd vid beskrivningen av plagget. Vi
     rekommenderar alltid att undvika sköljmedel och torktumling vid tvätt då det är en stor
     miljöbov samt att det förkortar livslängden på barnkläderna. Det som skiljer sig från ett plagg
     till ett annat är i hur många grader ni ska tvätta kläderna i.

   Hur funkar betalning via faktura?
     - Handlar du hos ebbekids.se så kan du välja mellan att betala via faktura eller kortbetalning.
     Inga avgifter är förenade med något av alternativen.

   Vilka betalsätt finns det?
    - Faktura eller kortbetalning via Klarna.

   Är priserna inkl. moms?
     - Alla priser som anges är inklusive moms. Ingen avgift tillkommer vid kortbetalning. Vi
     samarbetar med Klarna Checkout vilket gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla
     hos oss. Välj mellan faktura (14 dagar, 0 kr i avgift), kort, banköverföring eller delbetalning i
     din egen takt.

   Hur köper jag ett presentkort?
    - Ge bort ett uppskattat presentkort på valfritt belopp. Här kan du köpa detta.

   Hur länge är ett presentkort giltigt och hur använder jag det?
    - Våra presentkort är giltiga i ett år från inköpsdatum. När du väl är i kassan på vår hemsida
      och har valt dina varor så står det på höger sida “Kampanjkod / Presentkort”- genom att
      klicka på den länken får du upp en ruta där du fyller i din kod och sedan trycker du på
      “använd kampanjkod” - därefter sänks summan.

   Vad kostar frakten?
    - En fraktavgift på 39 SEK tillkommer på alla beställningar inom Sverige. Alla köp över 600
       SEK är fraktfria inom Sverige.

   Jag vill använda min rabattkod hos er, hur gör jag?
    - Vid utcheckning ser du en länk som heter “Kampanjkod / Presentkort” som du klickar på,
     där skriver du in din rabattkod och sedan trycker du på “använd rabattkod” - därmed sänks
     din vara till det rabatterade priset.

     Hur ofta har vi rea på ebbekids.se?
     Våra stora reaperioder inträffar under sommaren då vår stora sommarrea går av stapeln och under jul då mellandagsrean är ett faktum.
     Däremellan har vi olika kampanjer där du som kund kan göra finfina klipp och fylla på garderoben med miljömässigt hållbara och slitstarka
     barn- och babykläder inför kommande aktiviteter i skolan och förskolan – till fest och till vardags. Vi har ett brett utbud på ebbekids.se av olika
     stilar för alla olika tillfällen och väder - vi har fina pikéer, klänningar, gosiga onepieces till baby, quiltade vinterjackor, varm fleece och en massa
     mer till mycket förmånliga priser. Registrerar du dig för vårt nyhetsbrev blir du ständigt uppdaterad när reaperioder och kampanjerna sätter
     igång och får ta del av våra fina erbjudande. 
 
   Vilka barn- och babykläder hittar jag på era reor?

    Du kan fynda allt möjligt till både baby och lite större barn på våra reor. Vi har en stor variation av olika färger, mönster och stilar som
    passar både flickor och pojkar i åldern 0 till 12 år i härliga material och matchande set till både de stora men även till de små.
    Våra barnkläder till barn och baby är designade i Malmö med miljömässig hållbarhet i fokus. Vi försöker alltid att matcha våra reor med
    plagg som stämmer med den säsong vi befinner oss i. Det kan hända att vi har plagg från tidigare säsonger som vi inkluderar i rean vilket gör
    att utbudet för er blir ännu större. Udda storlekar som finns kvar från tidigare kollektioner säljs ofta ut till starkt rabatterat pris – så håll ögonen öppna!

   Min rabattkod funkar inte, hur gör jag?
    - Skulle du ha problem med din rabattkod så dubbelkolla så du inte skrivit någon bokstav
    eller siffra i fel ordning eller glömt något. Om det inte är fallet så ber vi er kontakta oss på
    kundtjänst på info@ebbekids.se så fort som möjligt så hjälper vi er omgående.

   Vad innebär er Sample Sale?
    - Ibland har vi samples sales online. Här hittar du sälj- och produktionsprover
     som endast finns i limited edition och som inte alltid kommit ut på marknaden ännu. Ni
     hittar även prover på plagg som kan komma hem senare och då i full storlekssortering.
     Det som gäller för plagg som köps från provkollektionen:

    - Vi kan inte garantera vad det är för materialkomposition i plagget och skriver därför
       inte ut detta i webbshopen
    - Plagg ur provkollektionen saknar oftast tvättrådslapp. Vi rekommenderar dock 30-40
       graders tvätt på allt
    - Plaggen finns endast i enstaka storlekar (68, 104, 116, 128)
    - Plaggen säljs i befintligt skick
    - Plaggen är nedsatta till 70% av ordinarie priser

    Hur gör jag en beställning hos er?
     1. Genom att utgå från våra två kategorier barn och baby kan du hitta det du letar efter. Vi
     har olika alternativ i vår toppmeny där du lätt kan navigera dig fram. På vår hemsida har vi
     olika flikar för olika avseenden. Är du intresserad av lite varmare kläder har vi en flik för det
     mm. Vet du vad du är ute efter har vi en sökruta i höger hörn som du kan använda.
     2. När du har hittat något du vill köpa väljer du vilken storlek samt vilken färg du vill ha och
     lägger till den i din varukorg. Innehållet i din varukorg kan du se över i lugn och lägga till och
     ta bort.
    3. Du fyller sedan i dina uppgifter samt vilket betalsätt du vill använda. På följande sida
    anger du din betalinformation.
    4. Klicka sedan på slutför köp för att bekräfta din order.

    När du har slutfört ditt köp kommer du att få en orderbekräftelse via mail från oss. När din
    order sedan skickas från oss kommer du att få en leveransbekräftelse där du kan följa din
    försändelse med ett tracking nummer.

    Jag har ångrat min beställning, vad gör jag?
    - Genom att maila oss så fort ni ångrar en eller flera produkter på info@ebbekids.se och
      uppge ert ordernummer så hjälper vi så fort vi kan.

   Jag skrev in fel uppgifter i min beställning, vad gör jag?
    - Genom att maila oss så fort ni upptäckt felet på info@ebbekids.se så hjälper vi dig så fort vi
    kan med att lösa problemet så att allt blir korrekt.

   Vad är er leveranstid?
    - Vi har en leveranstid på 1 - 2 vardagar. Varorna sänds med PostNord och levereras hem i
    din brevlåda dagen efter orderläggning (ej helger) om ordern läggs innan kl 12.00. Är
    försändelsen så stor att den inte går ner i brevlådan får du en sms-avisering för uthämtning
    hos ditt närmaste ombud. Vid kampanj tillfälle kan trycket på orderläggning öka, det finns då en risk att det blir lite
    längre leveranstid än normalt. Vi gör dock allt vi kan för att din beställning ska levereras så
    fort som möjligt.

   Hur gammal måste jag vara för att lägga en beställning?
    - För att lägga en beställning hos oss på ebbekids måste du vara över 18 år.

   Ni sänkte en vara strax efter jag redan beställt den, kan ni fixa så jag får rabatten?
    - Det finns alltid en risk att hamna i skarven mellan olika prissänkningar/kampanjer. Tyvärr
    kan vi inte lösa detta om ordern redan har skickats iväg, skulle du vilja ha rabatten får du då
    returnera produkten och beställa om på nytt. Risken för detta är att varan kan bli slutsåld
    innan en ny order läggs. Om ordern inte har skickats iväg kan ni kontakta oss och be oss att
    annullera er order och sedan får ni lägga en ny beställning.


   Jag vill avsluta min prenumeration på nyhetsbrev och sms, hur gör jag?
   - För att avsluta din prenumeration av nyhetsbrev scrollar du längst ner till botten på
   respektive nyhetsbrev och trycker på “avregistrera dig här”. För att avsluta på SMS smsar du
   STOPP till 0766865084.

   Vår integritetspolicy:
    - Vi följer EU:s Dataskyddsförordning GDPR. I samband med din registrering och beställning
     godkänner du enligt lag att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att
     fullfölja våra åtagande gentemot dig. Läs gärna mer om detta i vår integritetspolicy.

   Kan jag ringa er?
     - Ja, det får du gärna göra. Du når oss på tfn: 040-15 79 79 och vi är tillgängliga på
     vardagar mellan kl. 9.00-16.00.

   Har ebbe någon fysisk butik?
     - Vi har återförsäljare runt om i Sverige som har ebbe i sitt sortiment men vi har ingen egen
     butik. Vill du se hela vårt sortiment är det ebbekids.se som gäller. Vill du veta om det finns
     någon fysisk återförsäljare i ditt närområde? Mejla oss på info@ebbekids.se så hjälper vi
     dig.

   Hur hittar jag rätt storlek?
     - Vi har storleksguide till varje enskilt barn klädesplagg i vår webbshop. I storleksguiden
    ser du mått som midjevidd, bröstvidd, stussvidd, innerbenslängd och längd kopplat till
    barnets olika åldrar. Vår storleksguide hjälper till att hitta rätt till både små och stora barn när
    du beställer barnkläder och babykläder online hos oss. Du hittar även mått och riktlinjer att
    kunna köpa mössor och kepsar i rätt storlek till både baby och barn. Skulle det mot
    förmodan inte bli rätt så har vi alltid 14 dagars ångerrätt – gäller även nedsatta varor.


    Vi hoppas att vi besvarat era frågor som ni haft och om inte - tveka inte på att höra av er till oss via mejladress eller telefon.